Regulamin realizacji praktyki zawodowej w formie projektu edukacyjnego
w Zespole Szkół Administracyjno-Ekonomicznych i Ogólnokształcących w Bytomiu
w roku szkolnym 2020/2021.
1. Uczniowie, którzy powinni byli odbywać praktyki zawodowe w roku szkolnym 2020/2021, a nie mogli tego zrobić z powodu sytuacji związanej z COVID-19,mają możliwość zrealizowania ich w postaci projektu edukacyjnego, na podstawie § 2 Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dn. 29 kwietnia 2020r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczególnych rozwiązań w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19.
2.Projekt edukacyjny to zespołowe lub pojedyncze działanie uczniów/a wykonywane pod opieką nauczyciela w wyznaczonym czasie według ustalonego planu. Celem grupy uczniów pracujących nad wybranym projektem jest rozwiązanie konkretnego problemu z wykorzystaniem różnych metod. Nauczyciel wspiera uczniów w realizacji projektu, udziela wskazówek. Nie wykonuje zadań za uczniów.
3.Projekt edukacyjny składa się z następujących działań:
a)wybranie tematu projektu edukacyjnego;
b)określenie celów projektu edukacyjnego;
c)wykonanie zaplanowanych działań;
d)przedstawienie rezultatów.
4.Projekt powinien dotyczyć treści podstawy programowej kształcenia zawodowego w technikum lub wykraczać poza te treści.
5.Czas realizacji projektu powinien być zbieżny z czasem trwania niezrealizowanych praktyk zawodowych (4 tygodnie).
6.Koordynatorem projektów edukacyjnych są kierownicy szkolenia praktycznego powołani przez dyrektora Zespołu Szkół Administracyjno-Ekonomicznych i Ogólnokształcących. Ich zadaniem jest:
a) zebranie od poszczególnych nauczycieli propozycji tematów projektu (dopuszcza się również propozycje zgłoszone przez uczniów), sporządzenie ich listy zbiorczej;
b) przedstawienie tematów projektu uczniom, których to dotyczy;
c) poinformowanie uczniów o zasadach realizacji projektu;
d) udzielanie nauczycielom pomocy merytorycznej na temat metody projektu;
e) monitorowanie stanu realizacji projektów przy współpracy z nauczycielami prowadzącymi;
f) nadzór nad dokumentacją projektów;
g) dokonywanie zapisów dotyczących realizacji przez ucznia projektu edukacyjnego w dokumentacji szkolnej (dziennik lekcyjny, arkusze ocen, świadectwa, inne ustalone przez szkołę);
h) podsumowanie realizacji projektów i przedstawienie radzie pedagogicznej sprawozdania zbiorczego na koniec roku szkolnego.
7.Procedura wybierania tematu projektu do realizacji wygląda następująco:
a)Po konsultacji z nauczycielami-opiekunami oraz dyrektorem, nauczyciele proponują tematy projektów i przedstawiają je koordynatorowi.
b)Koordynator udostępnia uczniom informacje o projekcie wraz z tematyką za pośrednictwem platformy Microsoft Teams podczas spotkania z uczniami których to dotyczy. Regulamin projektu edukacyjnego jest dostępny na stronie internetowej szkoły.
- c) Uczniowie uczestniczący w projekcie edukacyjnym pracują w zespołach, w których liczba członków nie przekracza pięciu
d)Zespoły mogą być tworzone w następujący sposób:
-uczniów do grup przydziela nauczyciel-opiekun;
-uczniowie sami dobierają się w zespoły;
-grupy tworzy się na podstawie doboru losowego
e)Ten sam temat projektu może być wybrany przez kilka zespołów uczniowskich.
g)W przypadku gdy uczeń:
-nie zdecyduje o wyborze tematu;
-nie określi zespołu, z którym będzie realizował projekt;
koordynator w porozumieniu z nauczycielami-opiekunami, włącza go do określonego zespołu.
8.Na początku projektu edukacyjnego opiekunowie projektów przeprowadzają spotkania
z uczniami, udzielając wskazówek i odpowiadają na pytania.
9.Nauczyciel-opiekun projektu w szczególności odpowiada za:
a)wskazanie tematyki realizowanych projektów z uwzględnieniem treści podstawy programowej;
b)omówienie z uczniami zakresu tematycznego oraz celów projektu i koordynowanie podziału uczniów na poszczególne zespoły projektowe;
c)zapoznanie uczniów z dokumentacją projektu;
d)prowadzenie konsultacji dla uczniów realizujących projekt;
e)monitorowanie jego realizacji;
f)zgłaszanie koordynatorowi faktu nie realizowania projektu (brak kontaktu z uczniem, brak oddania kolejnych etapów projektu);
g)ocenę projektu we współpracy z nauczycielami, którzy wspomagali jego realizację;
h)przekazania pełnej dokumentacji projektu po jego zakończeniu koordynatorowi (w szczególności arkusz oceniania oraz kartę projektu).
10.Realizacja projektu rozpoczyna się od spotkania, na którym nauczyciel-opiekun projektu z zespołem uczniowskim wspólnie ustalają w szczególności:
-czas realizacji projektu;
-formy pracy, zbierania informacji i dokumentowania prac;
-podział zadań w zespole i zasady współpracy;
-kryteria oceny projektu;
-sposób prezentacji i podsumowania projektu wpisując je do karty realizacji projektu;
-terminy i metodykonsultacji.
11.Realizacja projektu dokonywana jest zdalnie. Wykorzystywane są w nim nowoczesne środki przesyłania informacji (email, komunikatory, platformy do wideokonferencji, itp.).
12.Podczas pracy nad projektem,opiekun na bieżąco powinien monitorować prace zespołu
i poszczególnych jego członków oraz udzielać wskazówek, prowadzić konsultacje.Informacje o tym zapisuje w karcie projektu.
13.Nauczyciele nie będący opiekunami projektów są zobowiązani do udzielenia wsparcia
w realizacji projektu zespołowi projektowemu, który zwróci się o pomoc, a także, na prośbę opiekuna projektu, biorą udział w opracowaniu kryteriów oceny projektu i ocenianiu.
14.Zakończeniem projektu jest prezentacjajego wyników przed nauczycielem-opiekunem oraz innymi nauczycielami, przedstawicielami firm współpracującymi ze szkołą, kolegami ze szkoły, itp. -której forma jest uzależniona od tematyki realizowanego projektu. Prezentacja ma pokazać produkt/efekt końcowy. Każdy zespół wykona również prezentację multimedialną podsumowującą realizowane działania. Prezentacja ta będzie złożona
u kierownika szkolenia praktycznego i zarchiwizowana,stanowiąc dowód ukończenia projektu.
15.Prezentacje odbywają się w terminach ustalonych z koordynatorem projektu.
16.Oceny projektu dokonuje opiekun, który może konsultować się z innymi nauczycielami oraz koordynatorem przed jej dokonaniem. Ocena wystawiana jest w skali 1-6, wyrażona odrębnie dla każdego ucznia uczestniczącego w projekcie, będąc podstawą do dokonania wpisu na świadectwie z przedmiotu Praktyka zawodowa w danej klasie.
17.Arkusz oceny stanowi załącznik do niniejszego regulaminu.Arkusz może być modyfikowany(mogą być dodawane np. pomocnicze kryteria oceny). Decyduje o tym nauczyciel-opiekun.
18.Kryteria ocenyprojektu powinny uwzględniać:
a)sprawozdania z projektu(np. karta realizacji projektu, prezentacja);
b)wytwory materialne dokonane przez uczniów w projekcie (prezentacja multimedialna też jest wytworem);
c)sposób prezentacji projektu lub przedsięwzięcia,jeśli było ono celem projektu;
d)pracę zespołową i indywidualną ucznia;
e)zaangażowanie w projekt;
f)systematyczność;
g)samoocenę uczniów.
19.Jeśli projekt lub jego część jest ściśle związany z programem danego przedmiotu, dopuszcza się wpisanie oceny do dziennika lekcyjnego z jednego lub kilku przedmiotów. Ocenę ustala wówczas opiekun projektu (jeśli jest jednocześnie nauczycielem przedmiotu) lub nauczyciel przedmiotu na podstawie ocen, o której mowa w pkt.16.